Concertverslag: Too Slim & The Taildraggers
Datum: 6 september, 2001

Too Slim & The Taildraggers mogen vandaag de start geven van het najaarsprogramma van de Banana Peel. Een programma dat trouwens enkele namen bevat dat elke bluesliefhebber zal doen watertanden.  De groep, met een leuke naamsvariant op Magic Slim & The Teardrops, bestaat al 15 jaar uit Tim ”Too Slim” Langford (zang & gitaar), Tom “The Stomp” Brimm (bas) en John “Midnight” Cage (drum & zang). De heren komen uit Spokane, Washington en zijn gekend en geroemd om hun veelzijdigheid in blues, roots-rock en rockabilly. Ze kregen tot op heden 40 bluesnominaties als beste regionale band, beste bluesband, beste platen, beste songwriter, beste bluessong, beste drummer, beste slide gitarist ... Daar bovenop werden ze in Texas ook nog eens genomineerd als ‘best Texas bluesband not coming from Texas '. En alsof dit alles nog niet genoeg was deelden ze ook al het podium met grootheden als Robert Cray, Bo Diddley, Jeff Healey, Roy Rogers, Lonnie Mack, Little Charlie, Otis Rush, Jimmy Thackery, The Fabulous Thunderbirds, Los Lobos, Delbert McClinton, ... Dit zou dan toch een spectaculaire groep moeten zijn!?

Het trio stapt om kwart over acht - het vertrouwde tijdstip - het podium op en laat ons zien wat het in zijn mars heeft. Het begint alvast met enkele snedige ‘Texas-tonen” en een snoeiharde solo die kennelijk als warming-up voor de PA dient. Eens de versterkers op temperatuur volgen de nummers elkaar gestaag op. ‘One More Shot', ‘Long Thin Black Hair', ‘Big Bang Boogie', ‘Calling King Snake' en ‘I Feel So Good' vormen het leeuwendeel van de eerste set. Een set die trouwens licht varieert van rockabilly over boogie naar hun geliefkoosde roots-rock. Deze laatste factor blijkt evenwel overal wat mee te zinderen. Hetgeen het geheel toch wat vlak en eentonig doet aanvoelen.  Een half uurtje later volgt de tweede set. Het begin ervan wordt overheerst door enkele slide-nummers die best te pruimen vallen. Erna komen ‘Enough About Trouble', ‘Baby Who've Been Loving You', ‘Back Stroke', ‘I Give Me Your Hand' en enkele instrumentale nummers aan bod. Dit keer zijn we al heel wat meer enthousiast. Too Slim en de zijnen spelen nu heel wat gevarieerder. Boogie, Chicago-blues, funk(!), rock en oerdegelijke rock & roll vormen de ingrediënten van een totaalrecept dat ons toch nog wat in de smaak valt.

Onze indruk over deze kerels is dat ze vandaag niet zo spectaculair zijn als we vooraf verwachtten. Anderszijds kunnen we er niet onder uit dat zij al heel wat gerealiseerd hebben. Bovendien zijn deze mensen pas voor de tweede keer in België ... Tegen de volgende concerttour kunnen ze hun repertoire nog een ietsje gevarieerder kleuren. Dan is het zeker en vast volop blueskermis.

Steven Devos, Wakken 2001-09-09