Concertverslag: R.J. Mischo + BB & The Blues Shacks + Marc Thijs
Datum: 4 september, 2000

Robert Joseph Mischo wordt op 18 maart 1960 geboren in Chilton, Wisconsin.  Als tiener ontdekt hij de mondharmonica via de muziek van Little Walter, Sonny Boy Williamson en Junior Wells.  Mischo speelt op zeventienjarige leeftijd zijn eerste betaald optreden samen met Percy Strother in The City Limits Bluesband.  Begin de jaren 80 leert hij Lynwood Slim kennen van wie hij muzikaal heel wat opsteekt.

In 1991 start R.J. Mischo samen met Teddy Morgan zondagse bluesjams met ondermeer Gary Primich, Lynwood Slim, Junior Watson en Dan Akroyd. Al snel haakt Teddy Morgan af en vertrekt op verzoek van James Harman naar de West Coast.  Mischo formeert daarop zijn R.J. Mischo Red Hot Blues Band.  Europa wenkt en er volgen festivaloptredens op Moulin Ospel (1993), Notodden Blues Festival (1994), Breminale Bremen (1995), Luzern Bluesfestival, Unna Bluesfestival (1996) en Gaildorfer Bluesfestival (1997).  Daarenboven worden tientallen conterten gespeeld in 8 Europese landen.

B.B. & The Blues Shacks wordt in 1989 opgericht in het Duitse Hildesheim.  Deze band opent de show voor James Cotton in Buddy Guys Legends in Chicago en neemt in Los Angeles een cd op met Kid Ramos en Fred Kaplan.  De groep verwerft naam en faam en er wordt getoerd met ondermeer Smokey Wilson en Tad Robinson.  B.B. & The Blues Shacks zijn vandaag voor de tweede maal te gast in de Banana Peel.  Voor R.J. Mischo is het reeds de vijfde beurt. Hij krijgt ditmaal de eer om het concertseizoen 2000-2001 te openen.  R.J. Mischo heeft ook nog een “special guest” meegebracht; niemand minder dan ons aller Marc “Tee” Thijs.

De eerste set gaat stomend van start onder het driftige ritme van Andreas Bock op drums en Henning Hauerken op bas. Het klasserijk duo Andreas Arlt en Marc Thijs weet dit ruwe ritme steeds te polijsten met vlijmscherpe gitaarlicks.  En wat dan te zeggen van Roger Joseph Mischo? R.J. speelt mondharmonica in de traditie van de oorspronkelijke Chicago-bluesmeesters.  Hij kopieert echter nooit en aapt niemand na. Integendeel, via een heel eigen techniek en speciale effekten, weet hij een authentieke sound te creëren.

Naarmate het optreden vordert wordt het tempo iets rustiger en stuurt de band regelrecht richting dé dirty low down blues. Chicago is nu zeer dichtbij.  De playlist bevat een selectie uit R.J. ‘s uitgebrachte cd's ‘Westwind blowin', ‘Cool disposition', ‘Gonna rock tonight' en ‘Ready to go'.  Mischo laat niet na de nodige eer te bewijzen aan zijn inspirators Big Walter Horton en Sonny Boy Williamson.  Het optreden wordt na 2 uur prachtig afgesloten met een instrumentaal duet bas-mondharmonica. Een pareltje!

Dit openingsconcert van het nieuwe seizoen is meteen een voltreffer en laat ons meteen het beste verhopen voor de komende wintermaanden.

Steven Devos, Wakken Transcriptie : Frank Devos 2000-09-05