Concertverslag: Jason Buie
Datum: 7 februari, 2005

Jason Buie werd geboren op 13 juli 1970. Hij groeide op in Victoria - BC in een artistieke thuis. Hij mocht er naar believen zijn passie voor de blues ontwikkelen. Op zijn vijftiende raakt hij binnen op een concert van Albert Collins. Van dan af weet hij wat hem te doen staat. Een jaar later staat hij zelf op het podium.  Hij begreep als geen ander dat oefening zéér belangrijk zou worden. Elke kans om ook in het buitenland te spelen werd gegrepen. Zo mocht hij als jonge snaak al spelen in zijn eigen VS, Canada, Europa en zelfs Japan. Onderweg werd hij opgemerkt door een aantal grootheden.  Daardoor kon hij al openen voor monumenten als Buddy Guy, Mick Taylor, The Jeff Healey Band en Taj Mahal.  In 2002 bracht hij uiteindelijk zijn eerste album Urban Blues uit. Meteen ook dé manier om wat meer bekendheid te verwerven.

Tegenwoordig woont singer-songwriter Jason in Vancouver - Canada. Zijn stijl wordt omschreven als een gekruide mix van blues, funk en R & B. Hetgeen zich vertaalt in zijn gitaarspel op zowel elektrisch, akoestisch als dobrogitaar.  Vanavond ontmoeten we hem voor het eerst in Banana Peel met Jerry Berg op bas en Rod Senft op drums.

Onze gastheer opent enthousiast maar wordt geteisterd door zware geluidsproblemen. Ligt het aan de versterker, de effectpedalen of nog iets anders ..., wij hebben er het raden naar. Gelukkig heeft onze man ook nog een akoestische gitaar en zijn dobro bij. Zo kan hij alsnog verder.  In de pauze weet men het euvel op te lossen. Nu kan de tweede set volwaardig verlopen.  Onze singer-songwriter getuigt van veel goeie wil. De originaliteit en de klasse zijn soms wat minder. Hij grijpt iets te vaak naar het bekendere werk en nu en dan gaan ook de improvisaties wat de foute kant op.  Ondanks alles weet hij het publiek te vermaken maar bij de meesten onder ons blijft er nog wat honger.Voor de fans van de lijstjes, een greep uit de playlist: Let's Have More Fun , Mean Old World , Just Like A Woman , Mojo Workin' , Let The Good Times Roll , Voodoo Chile , All By Myself , Wild Side en She's My Little Baby .

Steven Devos , Oeselgem 2005/02/11