Concertverslag: Arthur Adams Band
Datum: 11 november 2002

Arthur Adams staat op 26 september 1998 op het Handzame Blues Festival. Vandaag debuteert hij in de Banana Peel; dit wordt meteen zijn tweede Belgische concert. Even nader kennismaken.  Arthur Adams wordt geboren in Medon, Tennessee, op 25 december 1940. Hij groeit op met de gospel en gaat - geïnspireerd door Howard Carroll - gitaar studeren. Samen met enkele neven formeert hij de Gospel Travelers. Dit muzikaal avontuur wordt snel afgesproken wanneer Adams gaat studeren aan de Tennessee State University van Nashville. In 1959 ontmoet Arthur saxofonist Jimmy Beck; samen zullen ze een tijdje begeleiders worden van Gene Allison. Adams vestigt zich tussen 1959 en 1964 in Dallas en begeleidt er ondermeer Chuck Berry, Lowell Fulson, Buddy Guy, Lighnin' Hopkins en Elmore James.  In die periode neemt hij ook enkele singles op. In 1964 verhuist hij naar Los Angeles waar hij, door toedoen van Bobby Womack, heel wat studiowerk aangeboden krijgt.

Arthur speelt mee op ontelbare sessies met ondermeer Jackson 5, Henry Mancini, Lou Rawls en Nancy Wilson. Hij is ook te horen op een hele reeks soundtracks zoals Bonny & Clyde, Cactus Flower en The Bill Cosby Show. In 1972 krijgt hij een platencontract aangeboden bij Blue Thumb waar hij debuteert met It's Private Tonight . Er verschijnen nog enkele funky opnames, waaronder Home Brew , Midnight Serenade en I Love Love My Lady . In 1975 volgt er een toernee en plaatopname met Maria Muldauer. Datzelfde jaar komt Adams voor de eerste maal naar Europa, samen met Diana Ross. Na enkele sabbatjaren keert hij in 1985 terug naar het oude continent; ditmaal als bassist bij Nina Simone. Van 1986 tot 1993 speelt Arthur in Mammoth, vijf honderd km ten noorden van Los Angeles. Dit wordt meteen zijn springplank als volwaardig bluesmuzikant.  Tijdens die jaren ontmoet hij ook B.B. King en speelt gitaar op zijn There Is Always One More Time .  Sinds 1994 is Adams trouwens een vaste gast in de B.B. King's in Los Angeles. In augustus 1997 speelt Arthur op het St. Louis Blues Heritage Festival en in november van datzelfde jaar staat hij op de affiche van de Blues Estafette in Utrecht. In 1999 verschijnt zijn Blind Pig-debuut Back On Track , met op twee nummers niemand minder dan B.B. King!

Arthur Adams wordt vanavond vergezeld door zanger-toetsenist Eric Dexter Hacket, zanger-bassist Lou Castro en drummer Alvino Meredith Bennett.  Adams start uitbundig en gaat er meteen stevig tegenaan. Eenmaal het publiek opgewarmd schakelt hij een versnelling lager. Arthur blijkt over een warme stem te beschikken die in enkele ingetogen ballads bijzonder goed tot haar recht komt. De toetsen van Eric Dexter Hacket dompelen deze songs daarenboven in een nostalgisch sfeertje.  Maar Adams is bovenal een begenadigd gitarist en dat demonstreert hij overvloedig. Diverse malen duikt hij de zaal in om de aanwezigen te overtuigen van zijn kunnen. Zijn striemend snarenwerk roept bij velen trouwens herinneringen op aan het magisch gitaarspel van Freddie King.  Het duo Bennett-Castro is een bijzonder sterke ritmetandem die er zonder enige moeite in slaagt de groep zowel langs de trage als de meer funky songs te gidsen. De band swingt en rockt dat het een lieve lust is.

Het ganse optreden wordt een zeer gevarieerde mix van blues, rhytm n blues, funk, rock, soul en swing. Adams brengt voornamelijk eigen werk, maar last ook af en toe een traditional in. Kwestie van de herkenbaarheid te verhogen. Enkele titels: Hang Up Baby , Wonderful World , Thumb Up , Mojo Workin' , Stormy Monday en Dust My Broom .  Na twee sets van elk een uur eindigt Arhur Adams zoals hij begonnen was, namelijk funky. Dit lijkt alvast een geslaagde voorproef voor zijn concert van volgende zaterdag op de Blues Estafette van Utrecht.

Steven Devos, Wakken 2002-11-12